Folii heliomate NU exista, doar parbrize heliomate (atermice ) care se monteaza din fabrica.
Totusi ce sunt foliile cu tenta mov pe care le vedem din ce in ce mai rar pe strazile din Romania?
Pe scurt: sunt niste folii vopsite in pete pentru a simula efectul heliomat, insa de multe ori este prea nuantat + ca pe parbriz sunt interzise foliile de orice fel!
Daca merita sa-ti aduni atatea probleme pe cap numai pentru ca altii sa vada ca ai folii cu tenta mov pe parbriz, ramane la alegerea ta. Noi, din respect pentru clientela noastra, nu montam astfel de folii si cei drept nu recomandam la nimeni.
In cei 20 ani de cand aplicam folii pe masini, am echipat peste 20.000 de autoturisme cu folii de cea mai buna calitate (marca LLumar, fabricata in SUA) si nu ne permitem sa facem mai mult rau clientilor, decat bine.
Fun fact: Daca ai sa cauti producatorul asa ziselor "folii heliomate" pe net, nu prea vei gasi nimic. Pentru ca nici un producator de renume nu produce astfel de folii. Iar cei care produc, nu exista pe net, pentru ca sunt producatori noname din Orientul Indepartat.
Sa vedem pe larg, ce sunt aceste folii neomologate:
In ultima vreme mai multi clienti ne-au cerut parerea referitor la asa zisele folii Heliomate sau Helio. Sunt folii interesante dar sunt cateva aspecte importante de stiut.
E timpul sa clarificam lucrurile si sa studiem problema din mai multe puncte de vedere.
In primul rand sa vedem ce inseamna Heliomat, Helioglass sau Helio?
Cuvantul "heliomat" este format din cuvantul „Helios"= soare pe greaca si din cuvantul „automat". In mod normal un parbriz Heliomat se inchide (adica se face fumurie) cand bate soarele pe ea si se deschide (adica devine transparenta) atunci cand nu bate soarele pe ea.
Aceasta functie protejeaza ochii soferului de lumina orbitoare a soarelui dar permite vizibilitate maxima in conditii mai slabe de lumina.
Doar parbrizele pot avea aceasta functie Heliomata si doar la cateva modele de top se pot comanda astfel de parbrize. Celelalte geamuri laterale si lunete nu se fabrica cu aceasta caracteristica Heliomata. Parbrizele Heliomate, atunci cand bate soarele pe ele, se schimba si apare un joc de culori intre albastru si indigo, asta la modelele Renault, Opel sau putin albastrui la modele precum Mercedes, BMW si Audi.
Asa numitele folii Heliomate, Helioglass sau Helio (denumite mai departe Helio) imita aspectul parbrizelor Heliomate. Adica privit din exterior arata la fel, au o culoare spre albastru-indigo. Si acum sa vedem de ce spuneam mainainte ca „apare un joc de culori spre albastru-indigo ", pentru ca este un aspect destul de important.
Cand spunem ca apare un joc de culori intelegem ca aceea culoare nu pare a fi peste tot la fel, parca intr-un loc este mai deschis iar in alt loc da intr-o alta nuanta. Asa arata si folia Helio montata pe parbriz. Din afara privit apare un „joc" de culori interesante.
Sa vedem si diferentele: la parbrizul Heliomat acest joc de culori se vede numai din afara si numai cand bate soarale pe ea, iar din interior privit este usor fumuriu si in mod constant la fel numai cand bate soarele pe ea.
Adica pe tot parbrizul este usor fumuriu.La fel ca si cum ne-am uita printr-un geam lateral infoliat cu o folie mai deschisa.
Toate acestea – insist – numai cand bate soarele pe parbriz, pentru ca atunci cand nu bate soarele nu prea se deosebeste de un parbriz simplu. La parbrizul infoliat cu folii Helio privit din afara se vede apropiat ca si la parbrizul original Heliomat, dar privit din interior se vede in pete colorate.
De ce se vede in pete? Pentru ca folia asa este vopsita, in pete de culori diferite. Aici mai albastrui, acolo mai mov, ba un pic galbui sau chiar si maroniu.
Daca in primul caz (parbrizul original Heliomat) privit din afara se vede ca un joc de culori atunci cand bate soarele pe ea, este de fapt o iluzie optica dar din interior se vede perfect uniform in aceeasi nuanta.
Hilar, nu?!
Si pentru ca orice am face noi ca masina sa arate mai bine sau sa respinga soarele mai mult, siguranta in trafic este pe primul loc: folia Helio atunci cand nu bate soarele pe ea ramane la fel de inchisa, colorata si patata, nu se deschide la culoare ca si parbrizul Heliomat.
Adica noaptea cand ai nevoie de vizibilitate mare, pentru a vedea si pentru a evita ce-ti mai apare in cale, defapt tu ai dificultati de vizibilitate.
Nu numai ca este inchisa la culoare dar este vopsita si in pete de culori diferite! Tradus in practica, inseamna ca noaptea vezi destul de nasol cu aceste folii.
Asta in ceea ce priveste aspectul si efectul ei asupra sigurantei rutiere.
Acum sa vedem partea legala. Este foarte simplu: nu este permisa aplicarea foliei pe parbriz. NIMIC! de nici un fel!
Nici cele mai deschise folii, care dealtfel sunt omologate pentru geamurile usilor fata (cu conditia ca transmisia luminii sa nu scada sub 70%) doar ca nici acestea nu sunt permise. Daramite aceste folii vopsite in pete.
Amenda pentru foliile neomologate incepe la 1200 lei.
+ o plimbare la R.A.R
+ demontarea foliilor.
Scopul primordial al foliilor auto este protectia solara, aspectul imbunatatit al masinii. Faptul ca nu se vede in masina este pe plan secundar.
Ca atare, am analizat aceste folii Helio facand un test de comparatii cu alte folii. Am ales pentru testul de comparatie o folie cu transparenta apropiata, o folia marca LLumar cu 50% transparenta din seria Avantgarde avand in vedere ca pretul foliei Helio se aproprie cel mai mult de acesta categorie.
Rezultatul: Folia Helio, nu respinge nici jumatate din caldura fata de cel de la LLumar cu 50% transparenta. Am repetat testul cu foliile de transparenta 78%, tot marca LLumar, tot seria Avantgarde (celebrul AIR 80). Ce trebuie sa stiti este ca folia AIR 80 de la LLumar este extrem de deschisa la culoare, incat daca nu-ti spune cineva ca pe acel geam sunt folii, nici nu-ti vei da seama.
Rezultatul testului: folia AIR 80 respinge mult mai multa caldura decat folia Helio cu totul ca este mult mai deschisa la culoare.
Concluzia: nu este suficient ca prin folia Helio vezi pete colorate, iar noaptea esti un pericol public, dar risti sa iei si o amenda usturatoare – care cu noile reglementari a urcat destul de bine + ca nici macar nu ai protectie solara.
Din pacate orice lucru bun poate fi dus in extrema in asa fel incat sa nu mai aiba legatura cu scopul pentru care a fost inventat acel produs.