Probabil te intrebi: Oare cu ce folie sa-mi transform taxiul in alb?
Pentru a lua decizia corecta in ceea ce priveste colantarea masinii tale in regim de taxi, ti-am pregatit un material scurt in care iti explicam de ce pe unele masini arata foliile de toata minunea iar pe altele arata ca noi, chiar si dupa 5 ani.
Ca in orice alt domeniu, exista diferente de calitate in functie de producator. Asa cum exista masini mai ieftine si masini mai bune, asa exista si branduri de folii mai de calitate si altele de calitate inferioara. In domeniul foliilor, pe langa diferenta dintre producatori buni si rai, exista si producatorii din orient care vin cu surpize nu tocmai placute.
Nu vrem sa vorbim neaparat despre diferentele dintre producatori, ci mai mult despre scopurile pentru care sunt fabricate foliile.
Sunt foarte multe tipuri de folii, aparent la fel, insa difera foarte mult caracteristicile esentiale. In cazul tau: infolierea taxiului.
Foliile autocolante se utilizeaza in foarte multe scopuri iar colantarea masinilor este doar una dintre acestea. Sa vedem intai tipurile de folii:
1. Uz intern pentru termen scurt (cateva zile)
Daca vorbim despre folii autocolante albe – asa cum se cer la taxiuri – gasim folii fabricare pentru uz intern dar aplicate pe termen scurt. Acestea sunt variantele cele mai ieftine.
Aceste folii se utilizeaza de exemplu la expozitii. Trebuie sa reziste 3-4 zile, dupa care sa se poata indeparta foarte usor. Aceste folii nu rezista la UV iar apa afecteaza adezivul care oricum rezista foarte putin, mai exact cateva zile.
Acestea sunt cele mai ieftine variante, insa sunt foarte bune pentru scopul pentru care au fost fabricate. Si acestea arata la fel ca si cele pentru colantare integrala auto.
2. Uz intern pentru termen scurt (1-2 ani)
Foliile destinate pentru termen scurt, aplicate in interior rezista un an, doi, insa numai daca sunt aplicate in interior unde nu bate soare pe ele. Adezivul este afectat daca intra in contact cu apa. Se utilizeaza pentru decorari de magazine, mesaje promotionale. Si acestea arata la fel ca si cele pentru colantare integrala auto.
3. Uz extern pentru termen scurt
Foliile destinate uzului extern pentru un termen scurt, au un adeziv putin diferit pentru ca acestea rezista la ploaie, insa sunt destinate pentru termen scurt, adica nu prea au filtru UV. Se utilizeaza la fel in industria publicitara unde periodic se schimba mesajele si decorurile. Si acestea arata la fel ca si cele pentru colantare integrala auto.
4. Uz extern pentru termen mediu (1-2 ani)
Folii destinate uzului extern pe termen mediu se folosesc tot pentru mesaje publicitare care nu se schimba frecvent. Adezivul acestora rezista la apa si au fitru UV putin mai bun.
Si acestea arata la fel ca si cele pentru colantare integrala auto.
5. Uz extern pentru termen scurt, suprafete usor curbate
Foliile destinate uzului extern, pe termen mediu, destinat suprafetelor usor curbate au un adeziv care rezista la apa, iar fitrul UV este mai bun. Materialul PVC este fabricat cu tehnologia turnarii, denumite si folii cast.
Foliile cast au tendinta redusa in ceea ce priveste revenirea la forma originala, fata de foliile mai sus mentionate, care sunt fabricate prin tehnologia calandrarii.
Foliile cast arata la fel ca si cele pentru colantare integrala auto.
Prin tehnologia calandrarii se pot realiza in acelasi timp de 8 ori mai multe folii decat prin tehnologia turnarii. Acesta este si unul din motive pentru care sunt mai ieftine. Dezavantajul este ca foliile calandrate, indiferent ce adeziv ar avea, nu se pot aplica pe suprafete curbate, ci doar pe suprafete drepte sau usor curbate.
Toate foliile de la punctul 1 pana la punctul 5, sunt denumite la comun “folii plotter”. Plotter-ur este utilajul prin care se taie literele si logourile pentru publicitate. Aceste folii sunt destinate decorarilor, aplicariilor pe suprafete drepte si usor curbate.
6. Folii destinate imbracarii de masini
Acestea sunt denumite in jargonul de specialitate: folii wrapping. Iata ce trebuie sa stii despre foliile wrapping:
- sunt fabricate cu tehnologia turnarii (cast), ceea ce rezulta o stabilitate mult mai buna pe termen lung, se contracta mult mai putin la soare, tendinta de revenire la forma initiala este mult mai mica decat la foliile plotter
- adezivul este mult superior seriilor anterioare, avand in vedere ca trebuie sa reziste la spalari cu jet, la curenti de aer de peste 100 km/h
- au un filtru UV mai performant, motiv pentru care rezista mai mult la radiatii UV. Devine un detaliu foarte-foarte important atunci cand foliile trebuiesc indepartate sau inlocuite.
- atat materialul PVC cat si adezivul foliei sunt suficient de groase incat la aplicare pe suprafete bombate (bari, oglinzi, pavilion, aripa, etc.) sa mai ramana suficient material dupa intindere, incat sa reziste cat mai multi ani.
- sunt fabricate la o latime de 1.52m pentru ca la foliile wrapping este esential ca fiecare element al masinii sa fie infoliat dintr-o bucata. Din acest motiv standardul de fabricare este latimea de 1.52m. Majoritatea foliilor plotter se fabrica la latime de max. 1.22m sau 1.37m, asta pentru ca mesajele publicitare se pot taia si din folii mai inguste.
Si da, foliile wrapping au un cost mai ridicat.
Tehnologia turnarii este una mai costisitoare, adezivul este la fel mai special, dar si materialul este mai gros. Pe langa toate astea, foliile wrapping trebuie sa reziste la:
- spalari saptamanale cu jetul (poate chiar si la spalari mai dese)
- la diferite viteze cu care circula masinile infoliate
- la intemperii (de la -15 grade pana la +50-60 de grade)
Daca ai pretentia ca foliile sa reziste multi ani pe masina, atunci trebuie sa alegi folii de calitate, special create pentru infoliere auto.
Pana acum am vorbit despre scopul pentru care sunt fabricate foliile, insa n-am vorbit de branduri, unde evident sunt diferente majore.
Sunt foarte multi producatori de folii autocolante, despre care gasesti informatii pe net sau chiar si la montatori.
Important este ca in urma lucrarii sa primesti garantie scrisa. Pe parcursul anilor am testat diferiti producatori de folii autocolante si am decis sa ramanem doar la producatorii consacrati, la cei care sunt in prima linie in ceea ce priveste calitatea.
Branduri de top cu care lucram:
Pentru 100 euro, cat putem economisi la o masina folosind branduri noi care “sunt la fel de bune dar mai ieftine”, mai bine nu merita sa riscam, iar ulterior sa avem neplaceri.
Nu am discutat nici despre montaj, care la fel este un element foarte important.
Respectarea tehnologiei de aplicare presupune anumite procedee. Sunt si metode mai “economice”, insa dupa cateva luni acestea isi vor arata adevarata fata.
Si da, sunt cazuri cand montatorul este dispus sa scada pretul doar de dragul de a nu pierde o lucrare, dupa care apeleaza la “economisiri” in ceea ce priveste procedeul de aplicare, economisire de consumabile si evident apar si surprizele dupa cateva luni.
Acum ca ai aflat informatiile acestea, vei stii ca o masina arata nasol pentru ca foliile sunt aplicate din bucati, unele dezlipindu-se mai repede, altele mai tarziu. Iar acestea sunt lucrari facute din bucati ramase de la alte lucrari la care s-au folosit folii plotter.
Dealtfel este foarte usor sa verifici daca folia este destinata colantarii integrale sau este o serie inferioara fabricata pentru plotter: in era digitala fisele tehnice a foliilor sunt foarte usor de gasit pe net, iar in fisa tehnica producatorul scrie clar destinatia foliilor.
Din principiu, nu executam lucrari cu folii care nu sunt fabricate in scopul colantarii integrale a masinilor, si nici nu acceptam sa coboram pretul la acel nivel la care trebuie sa renuntam la cateva proceduri.
Dealtfel, daca foliile plotter sunt folosite la colantare integrala auto, acestea se razbuna atat pe tine cat si pe vopseaua masinii tale. Dupa cativa ani, daca vei dori sa decolantezi masina, vei avea probleme.
Sunt cazuri cand decolantarea acestor folii costa mai mult decat infolierea, pentru ca foliile se ard de la soare, neavand filtru UV suficient de performant si se dezlipesc in bucati mici, cat unghia, iar adezivul se usca pe masina. Indepartarea bucatilor de pe caroserie, fara sa se afecteze lacul, devine o arta. Au fost situatii cand am trimis masina la vopsitor sa indeparteze foliile cu smirghel...
Speram ca te-am ajutat cu aceste informatii si suntem convinsi ca ai inteles mai bine domeniul foliilor autocolante. Acum poti lua o deciziile in cunostinta de cauza.
Daca mai ai intrebari sau nelamuriri despre care nu am scris aici, te asteptam la sediul Masterfol si te ajutam cu foarte mare drag.